Világunkat sokféleképpen jellemzik: a technika korsza-ka, atomkorszak, az űrhajózás korszaka, de azt is el lehet róla mondani, hogy az aggodalmaskodás korszaka. Mi lesz velünk a jövőben? Nem semmisíti-e meg az embe-riség a földet? Nem veszítjük-e el a … Bővebben
Világunkat sokféleképpen jellemzik: a technika korsza-ka, atomkorszak, az űrhajózás korszaka, de azt is el lehet róla mondani, hogy az aggodalmaskodás korszaka. Mi lesz velünk a jövőben? Nem semmisíti-e meg az embe-riség a földet? Nem veszítjük-e el a békét? Nem tesszük-e tönkre a természetet? Lesz-e, és milyen lesz a meg-élhetésünk? Jézus az isteni gondviselésre hívja fel fi-gyelmünket. A gondviselésbe vetett hit ugyanis megóv bennünket a folytonos aggodalmaskodástól és félelem-től.
OLVASMÁNY Iz 49, 14–15
A babiloni fogságban a választott nép azt gondolta, hogy Isten megfeledkezett róluk, és elhagyta őket. De Izajás prófétától hallják a vigasztalást: Isten mindörökre hű marad szövetségéhez és ígéreteihez. Hiszen ő jobban szeret minket, mint ahogy egy anya szereti gyermekét.
VÁLASZOS ZSOLTÁR 61, 2–3 6–7. 8–9ab
Válasz: Lelkem, bízzál Istenben: *
megnyugvásod tőle várjad!
SZENTLECKE 1 Kor 4, 1–5
Sokat adunk arra, hogy mi az emberek véleménye rólunk és munkánkról. Pedig nem ez a fontos! A fontos, hogy Istennek mi a véleménye rólunk. „Mit szólnak az embe-rek?” – kérdezzük sokszor. Kérdezzük meg azt is: mit szól az Isten? A tiszta lelkiismeret nyugalmát csak ő ad-hatja meg.
ALLELUJA Zsid 4, 12
Isten szava élő és átható: * megítéli a gondolatokat és a szándékot szívünk mélyén.
EVANGÉLIUM Mt 6, 24–34
Az igaz erkölcsiség alapkövetelménye: Ne szolgáljunk egyszerre Istennek és a Mammonnak. Ez utóbbi a mér-téktelenül bálványozott pénzt és anyagi javakat jelenti. Fontos az is, hogy tegyünk különbséget a földi és örök értékek között. A földi életet és az evilági javakat ne te-kintsük végső célnak. Nekünk elsősorban az Isten or-szágát kell keresnünk. Ha ezt tesszük, bízhatunk a gond-viselő Istenben, hogy minden más szükségest is megad nekünk.
AZ EUCHARISZTIÁHOZ
A keresztény ember kéri Istentől a mindennapi kenyeret és az örök élet Kenyerét. Nemcsak magának, hanem em-bertársainak is. Hiszen látjuk a mai ember testi-lelki éh-ségét. S éreznünk kell az egymásért való felelősségün-ket.
Ha odaadod kenyeredet az éhezőnek,
betölt a sorsközösség-vállalás
és a megosztás öröme.
ELMÉLKEDÉS
Élni a hitet nem annyit jelent, hogy behunyjuk a sze-münket, korlátokat állítunk fel s bezárkózunk – bár-milyen – alagútba. A hit azt jelenti, hogy kitágítjuk a vi-lágról, a dolgokról alkotott képünket, amennyire csak le-het, messze túl azon a határon, amelyet akár a legkivá-lóbb, a legfényesebb elme el tud képzelni. Jacques Loew
HAMVAZÓSZERDA – MÁRCIUS 1.
A Nagyböjt ünnepélyes kezdete, innentől számítva lesz teljessé – nem számolva a vasárnapokat, amelyeken az Egyház sohasem böjtölt – a szent negyvenes szám. A ha-muval való meghintés már az Ószövetségben a bűnbánat jele volt. A hamu ugyanis természetes voltánál fogva magában is alkalmas, hogy bűnbánatra intsen. A ham-vazás az Egyház szentelménye, amely az Egyház imái által gyógyítóerőt nyer és lelkünkben az igazi bánat fel-ébresztésére szolgál, hogy általa egy új és jobb életre fel-támadjunk. * A hamu megáldásakor a pap rövid imád-ságot mond azért, hogy Isten a bűnbánókat, s a bűnbánat kifejezéséül hamvazáshoz járulókat kegyelmével kísérje az egész Nagyböjt alatt, és hogy így a Húsvétot mind-nyájan megtisztult szívvel ünnepelhessék. Ezután meg-hinti szenteltvízzel a hamut (amely az előző év Virágva-sárnapján megáldott barkák és pálmák elégetéséből szár-mazik), majd e szavakkal szórja a hamut az eléje járuló hívekre: „Emlékezzél, ember, hogy por vagy és porrá le-szel.” Vagy: „Tartsatok bűnbánatot és higgyetek az Evangéliumban!’”
NAGYBÖJTI IDŐ
A nagyböjti idő célja húsvét ünneplésének előkészítése. A nagyböjti liturgia hangolja ugyanis a húsvéti miszté-rium megünneplésére mind a keresztségre készülőket a keresztény beavatás különféle fokozatai által, mind a hí-vőket is, akik visszaemlékeznek keresztségükre és bűn-bánatot tartanak. (ESZ, 27)
BÖJTI FEGYELEM
A Magyarországra érvényes böjti fegyelmet a Bűnbánat és Oltáriszentség című szertartáskönyv tartalmazza a 216. oldalon. Eszerint:
Böjt és hústól való megtartóztatás van Hamvazószerdán és Nagypénteken. E napokon a betöltött 18 éves kortól a megkezdett 60 éves korig naponta csak háromszor sza-bad étkezni, és egyszer szabad jóllakni, húseledelt pedig a betöltött 14 éves kortól nem szabad enni.
Kötelező hústól való megtartóztatás van Nagyböjt pén-tekjein a betöltött 14 éves kortól.
Az év többi péntekje egyszerű bűnbánati nap, amikor el-sősorban hústól való megtartóztatással vagy helyette több imádsággal, önmegtagadással, és egyéb jócseleke-detekkel tehetünk eleget a bűnbánati fegyelem előírásá-nak.
A templom búcsúnapjára és az egyházközség fogadott ünnepére, ha ez péntekre esik, felmentés kapható a bűn-bánati fegyelem megtartása alól.
fr. Kiss Barnabás ofm, Detroit