A másik orca … Ahogy Te nekem, úgy én is neked! Ezt még visszafizetem Neked! Kétszeresen, háromszorosan! A bosszú egy elszabadult erő. Soha nem bír csillapodni. Egy végtelen spirállá alakulhat. A végén csak még több a vesztes. A bosszúról van … Bővebben
A másik orca …
Ahogy Te nekem, úgy én is neked! Ezt még visszafizetem Neked! Kétszeresen, háromszorosan! A bosszú egy elszabadult erő. Soha nem bír csillapodni. Egy végtelen spirállá alakulhat. A végén csak még több a vesztes. A bosszúról van szó a sokat emlegetett mondatban: „Szemet szemért, fogat fogért”.
Pontosabban: a bosszú visszaszorításáról. Nem kétszeres vagy háromszoros lehet a bosszú, hanem „csak” ugyanazt ugyanazzal szabad visszafizetni. Ha kiverik a fogad, akkor annak, aki ezt tette, szintén egy fogát lehet kiverni. Se többet, se kevesebbet. A kártalanítás azonban másképp is történhet, ha a két fél békés megegyezéssel rendezi el a vitát egymás közt.
Gyakran lehetett hallani, hogy a „szemet szemért” tipikus ószövetségi parancs, a zsidó biblia jellemzője. És ebből vonták le az elhamarkodott következtetést: a zsidóság helyesli a bosszút. A valóságban pontosan ennek az ellenkezője az igaz: A „szemet szemért, fogat fogért” alapelv, ami Mózes törvényében áll, a bosszú szigorú visszaszorítása volt. Nem szabad, hogy túlzott legyen. A Biblia tudja, hogy a bosszúvágy csillapíthatatlan, gátat kell szabni neki. Ezért látja úgy a Szentírás, hogy jobb egy megfelelő mértékű kártalanítás a végtelen bosszún alapuló elégtétel helyett.
Jézus még tovább megy. Az erőszak-sprirált valóban hatásosan csak a jóval lehet megtörni. Ne fizessetek a rosszért rosszal! „Ne szálljatok szembe a gonosszal.” Sőt, még: „Aki megüt téged a jobb arcodon, fordítsd oda neki a másikat is.”
Tartható ez? Jézus itt nem kér túl sokat? Szemmel láthatóan komolyan gondolja, és még erőteljesen fokozza: „Aki kér tőled, annak adj, és attól, aki kölcsön akar kérni tőled, el ne fordulj.” Hogy kell ennek működnie? Legyek teljesen védtelen? Nem állhatok ki a jogaimért? Azt kéri tőlem Jézus, hogy minden tetszésemre legyen? Hol van itt a határ? Ez valahogy mégis csak túlzás.
Biztosan nem akar ezzel Jézus minden jogrendszert megszüntetni. Nem a jogtalanságról és az önkényről beszél. Hiszen a jognak pontosan a gyengéket kell védenie az erősekkel szemben. Amire bennünket Jézus ösztönöz, az a kiengesztelődés személyes útja. Hányszor kerülhetnénk el a végtelenségig elhúzódó hagyatéki vitákat, ha betartanánk Jézus „játékszabályait”!
Sehol nem világosabb ez mint az ellenségszeretet parancsánál: „Szeressétek ellenségeiteket és imádkozzatok üldözőitekért.” Nincs kétség: Ez Jézus legnehezebb parancsa. De ez az egyedüli módja annak, hogy az erőszak spirálja megtörjék. Lényegében ez nagyon egyszerű: Meg kell csak próbálnom a másikban, aki ellenséges hozzám, nem az ellenséget nézni, hanem az embert. Leginkább akkor fog sikerülni, ha arra gondolok, hogy: a másikat is szereti az Isten. Ez az út nem könnyű, viszont biztosan megéri, hogy ezen járjunk.